17 september 2012

Regn och rusk

Det är höst i Göteborg, men hemma i huset var det nästan sommar.
Peter har fått min förkylning så nu går vi båda och hostar och snörvlar. På grunda av detta fick vi kanske inte gjort så mycket hemma som vi tänkt i helgen.

Vi tog hand om fallfrukten och plockade plommon. Vi skrapade, kittade, oljade och grundmålade ett fönster. Jag skulle flisa grenarna vi klippte av förra helgen men utan hörselskydd var det en plåga, jag slutade efter en tredjedel. Jag skulle äntligen klippa gräset, i solen dessutom, men gräsklipparen pajade efter en fjärdedel av gräsmattan. Så jag skördade snabbt morötterna, rödbetorna (inget att hurra över precis) och de sista gröna bönorna sen gick jag in och ägnade mig åt plommonen. Plommonmarmelad och konserverade plommon. Mina fingrar är svarta och såriga av att ha kärnat ut och skållat/skalat plommon.

Efter en god grillmiddag i lördags kväll däckade vi tillsammans med Daniel och Elin på deras soffa. Jag slog upp lgonen igen halv tre och vi lyckades piggna till tillräckligt för att köra hem.

Om man vill studera vilt så år kl 3 på natten tydligen en bra tid. Grävling, rådjur och två rävar, ingen av rävarna hade någon större vilja att flytta sig från vägen. Den ena höll på att ryka ihop med en katt när vi kom på vägen. De backade båda bak och stod i vars ett dike och stirrade på varandra, medan vi satt i bilen och tittade på. Ingen av dem ville lämna utan en fight. Men efter någon minut tog räven ett par skutt ut i åkern och ställde sig där istället så vi åkte vidare. Kanske räddade vi livet på någons älskade katt.

Innan vi skulle åka söderut igår ringde Patrik och sa att han hållit på att köra på en stor älgtjur så vi skulle hålla ögonen öppna. Han sa att det var en väldigt stor älg men att han inte hann räkna taggarna på hornen. Inatt drömde jag att jag räknade dom och kom till 63.

Älgtjuren höll sig undan för oss, men ett par fina rådjursbockar och en älgkviga fick vi se på vår väg mot Göteborg. Sen dök jag ner i vår högläsningsbok saknad i strid och resten av vägen hem befann vi oss i Saigon.

Ännu en helg är slut. Över kontoret ligger en omisskännlig doft av kräftor efter att någon snäll människa lagt rester från helgens kräftskiva i kontorsgrannens skrivbordslåda.

6 dagar kvar till IFORM-loppet, 10 km i slottsskogen. Högsta fokus ligger nu på att sluta hosta.
Mycket te och värme!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar