25 september 2012

Någon tysk hann före

När vi gick i 1:an på Chalmers, i kursen Ingenjörsmetodik, skulle vi lösa problemet med svårskuren ost/ost som krullar sig. Jag, Emilia, MatJoh och Dankar tog fram ett förslag och byggde en prototyp.
Ett trähandtag, aluminiumrulle som rullade uppe på osten, och en girarrsträng som skar av densamme.
Jag fick nöjet att gå till musikaffären och shoppa girarrsträng.
- Hej, jag vill köpa en girarrsträng.
- ok, plast eller stål?
- stål
- vilken sort?
- en tunn...

Osthyveln gjorde succé på julbordet julafton 2003, sällan har det ätits så mycket ost hemma hos mormor och morfar.

Vad jag vet så fick vi alla högsta betyg i kursen, osthyveln ligger i någon ouppackad flyttlåda.

Eller...?

Har den på något sätt tagit sig till Tyskland, hittat en investerare, gått i produktion och letat sig in i verner&verner's sortiment?





1 kommentar:

  1. Ja, fast denna Tüsk har sneglat dåligt i flyttlådan, tror jag, alternativt lämnat utvecklingspotential; jag vill minnas att er hyvel inte lämnade bestämning av ostskivetjockleken åt hyvlarens handstadighet och en godtycklig vinkel på handtaget, utan att den erbjöd trevligt jämntjocka standardskivor framställda genom en i princip friktionslös och harmonisk manöver. Så - på det igen!

    SvaraRadera