18 september 2012

Kycklingsoppa

I amerikanska filmer så botas förkylning men kycklingsoppa. Min skatt ligger hemma i förkylningen jag gav honom så jag känner att jag måste göra vad jag kan för att han ska bli frisk.

Så jag mailade mor och fick receptet till favorithönssoppan.
Receptet är ursprungligen till 6 liter, någon gång i historien har jag gjort om det till 2 liter, även detta var lite mycket för lägenhetens köksutrustning.

2 liter Festgod hönssoppa
300 g kokt höna/kyckling ( jag använde kycklingfilé för att jag var lat och ville ha mat innan midnatt)
1,5 liter hönsbuljong
3 dl vispgrädde
125 g strimlad purjolök
170 g tärnad röd paprika
170 g slantade morötter
85 g skivad blekselleri
2 tsk dragon
Salt

Koka upp buljong och grädde, häll i grönsakerna och låt koka 10 min. Lägg i kyckling och dragon och låt koka ytterligare 10 min. Salta.
Färdigt.

När jag ändå kokte kyckling passade jag på att göra kokt kyckling med dragonsås till lunchlådor.



Kvällen avslutades med mattesupport, plommonpaj med glass och nonstop och klassikern The Dirty Dozen från 1967.

Om förkylningen blev bättre vet jag inte, men det var gott och vi blev mätta.

2 kommentarer:

  1. Åh, kyckling med dragonsås var alldeles för längesedan, så gott!

    SvaraRadera
  2. Åh, kyckling med dragonsås var alldeles för längesedan, så gott!

    SvaraRadera