2 januari 2013

Nytt år

Den snötäckta, gnistrande julen försvann, nyåret dränktes i iskallt regn och nu är våren på tillfälligt besök.



Jag vet att vintern kommer att komma tillbaka igen och igen och igen innan våren kommer för att stanna, och det är ok. Jag tycker om vinter och snö. Stjärnklara nätter med -10 grader och gnistrande snö.
Men just de här två första dagarna av 2013 är jag helt till freds med vårens tillfälliga besök.

När jag vaknade igår och såg blå himmel utanför fönstret och hörde fåglarna så var jag tvungen att springa ner till köket och plocka fram lådan med fröer som blev över i fjol, gick igenom alla påsarna för att se om det inte möjligtvis var någon sort som skulle i jorden redan i januari, tyvärr var det inte så. Jag får vänta 2 månader till innan jag får börja fylla små krukor med jord och frön.

Jag och Peter har åkt på ytterligare en förkylning och efter 2 dagar i soffan tog vi oss äntligen ut på en promenad idag. Så underbart härligt att få vara ute. Jag kände hur kroppen samlade på sig av ljuset och den friska luften.

När vi kom hem hittade jag en stor pöl med blodröd hallonsaft på golvet på verandan. Jag hade av misstag tinat en stor påse hallon i fönsterkarmen över natten. Räddningen blev Långpannans lov, en Kyrkkaffe-kakbok jag fått av mor, så alldeles nyss plockade jag ut en braspanna (det heter så i Skåne) med rykande varma hallonkakor ur ugnen och det doftar underbart!



Någon som är sugen? Dörren står öppen.

1 kommentar: