6 oktober 2012

Vackra lördag

Som vuxen är det väldigt sällan man får på sig ett par skor så stora att det blir svårt att gå. I Peters huggarstövlar stl48 höll jag på att inte ta mig ner till komposten över huvud taget, men jag lovar att rent utseendemässigt är dom ett solklart komplement till min bruna långkjol.




Peter gav sig av i ottan för att fånga regnbågen och ta hem den till mig, själv har jag en 2do-lista utan dess like att arbeta mig igenom. Lagom till lunch har jag kanske tagit mig igenom 50% av punkterna, men definitivt inte 50% av arbetet.
En av punkterna var att samla ihop fallfrukt som sen ska köras ut till älgpasset, medan jag åt frukost kom ett rådjur och ställde sig och mumsade på äpplena och när jag kom ut fanns det bara ett fåtal kvar för mig att ta hand om. Vad rådjuren även tagit hand om var min grönkål, mindre nöjd med detta. Nästa år blir det staket runt trädgårdslandet!
Vi trodde bara det var dagg i gräset i morse men när jag gick ut upptäckte jag att löven i skuggan var krispiga av frost, oktober kom verkligen med hösten.
Så jag gav mig ut på jakt och räddade lite av varje av allt det fina där ute.



Eftersom jag inte är speciellt förtjust i säsongstvingat pynt blev jag extra nöjd med omvandlandet från adventsljusstake till höstljusstake med ljung, rådhusvin, kastanjer och en väldoftande ros.
Och äntligen blommar den första av mina solrosor. Jag hoppas att de andra 4 slår ut de också, minusgrader till trots.
Nu ska jag stoppa in några pinnar till i brasan och sen ta mig an nästa punkt, Mary's sirapssnitt med extra sting.
Längre ner på listan kommer dammsugning och att ta reda på när man bör flytta jordgubbsplantor och om man får göra det nu, gå ut och plocka fram spaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar