3 oktober 2012

Utanför

Jag och Peter tittar just nu på serien A cook on the wild side, eller som Peter kallar det A wild cook on the side.
Hugh åker runt i Storbritannien med sin hemmabyggda husbil och utmaningen är att enda gången pengar får byta ägare är när han måste tanka bilen. Han måste helt enkelt hitta gratis mat.
Han lyckas övertala en hel del folk om att få hjälp av dem, en fiskare låter honom följa med ut på hans båt för att släppa sin hummertina, en skogvaktare ger honom ett par duvor, nån tant visar honom vilken tång som är ätbar mm.
Ibland somnar han hungrig, ibland får han äta agn istället för den tilltäckta fisken, men han klarar sig ändå.

Det får en att tänka. Om man inte bodde i Göteborg, utan till exempel i ett litet hus i Dalsland med lite trädgårdsland och lite skog, hur lite skulle man behöva för att inte bara överleva utan dessutom leva ganska gott.
Jag har ingen önskan att säga upp mig från mitt jobb och leva på det vi kan odla, föda upp, jaga och fiska, men det är en spännande tanke.

Eget vatten och avlopp har vi redan, ved för att hålla oss varma och ljus fixar man väl också, men kyl och frys är ju två väldigt bra uppfinningar som man inte gärna vill vara utan. Små vindkraftverk poppar ju i och för sig upp överallt på slätten, men elräkningen, den blir man nog inte av med.
Dessutom vore det väldigt tråkigt att inte kunna fortsätta titta på Hugh i hans River Cottage.



1 kommentar:

  1. Jag var i Sikhall i helgen, på studiebesök i det där huset som är byggt i ett växthus. Det är att dra allting ett steg längre, med eget kretslopp etc. Dit borde ni åka och titta! Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera