19 oktober 2012

Dofter från förr

Jag vet att människor är långt ifrån bäst på att känna igen olika dofter, men vi är tillräckligt bra för att det ska vara riktigt häftigt! Ännu häftigare är förmågan att koppla ihop en doft med ett minne eller en känsla.

Jag har köpt en ny flaska duschcreme, LdB, den köper jag inte vanligtvis. Första gången jag använde den fördes jag genast tillbaka till en duschbarack på en armébas någon mil utanför Tel Aviv. Jag hade samma duschcreme med mig dit! Jag kan minnas färgen på väggarna, kylan, rösterna från resten av volontärerna utanför.

Jag kan känna igen doften från sommarstugan i viken och parfymen som pojken som fick min första kyss använde (och det är ändå över 15 år sen nu) kan jag helt plötsligt upptäcka på bussen eller i kön på Ica.

Jag vet hur mors finparfym från min barndom doftar, doften i uteförrådet hos mormor och morfar och jag vet hur min yngsta syster luktade i nacken när hon var liten.

Ibland krävs det inte mer än en doft med ett minne för att man ska känna sig så ofantligt rik!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar