15 april 2013

Löften

Jag är bra på att hålla löften, iallafall löften jag ger andra. Löften jag ger mig själv är svårare.
Mitt favoritlöfte att bryta är det som handlar om att inte köpa böcker.

Bokhyllorna svämmar över och spretar åt alla håll, när mina bokhyllor sedan flyttat ihop med Peters så finns det nog få smaker vi inte kan tillfredställa. Böckerna sorteras i huvudsak i 4 kategorier:
1. Böcker jag inte läst än (en ständigt växande kategori)
2. Böcker jag läst och troligtvis inte kommer att läsa igen (denna kategorin har de senaste 15 åren hållits begränsad av att jag varje flytt lämnat bort 3-siffriga antal böcker till välgörande ändamål)
3. Böcker jag läst en eller flera gånger och ser fram emot att plocka fram igen (några få godbitar finns det här, en långsamt växande, högt uppskattad skara)
4. Kokböcker, fantastiska, inspirerande och vackra berättelser om mat.

Under det senaste året har ytterligare 2 kategorier tillkommit
4. Böcker jag köpt för att läsa, men sedan kommit fram till nog kommer att ge mig mardrömmar ( Lars Keplers hypnotisören och paganinikontraktet)
5. Trädgårdsböcker!
Jag vill bara lära mig mer och mer. Böcker med köksträdgårdar och rosenrabatter, tips på nässelvatten och steg för steg instruktioner för hur jag lyckas med komposten.

Idag har jag fyllt på kategorin trädgårdsböcker med en fantastisk guldklimp. Band 1-10 av C.A.M Lindmans Nordens Flora, utgåva från 1974.






Skånefibbla, det låter som något Sven Nordqvist hittat på i Minus och stora världen (en bok som jag förövrigt ångrar att jag inte köpte på bokrean)







Trädgården visar fortfarande upp sina 15 nyanser av brunt och det är svårt att föreställa sig hur våren ska lyckas förvandla allt till vacker grönska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar