24 april 2013

Förkylningssoppa

Jag är förkyld, igen.
Men bara lite.
Planen är att lura förkylningen genom att vila redan när jag känner att den är på väg.
Så i måndags kväll gjorde jag förkylningssoppa.
Hittade ett recept på Ica.se.




Skala, kärna ur och tärna 1,5kg pumpa och 2 äpplen. Skala och skiva 1 lök, 3 vitlöksklyftor, 3.5 cm färsk ingefära. Jag lade även till en torkad chilifrukt.
Fräs i olja i en stor gryta i 10 minuter. Häll på 2 liter vatten, 5 buljongtärningar och låt koka i 20 minuter tills pumpan blivit mjuk. Blanda i 1 dl vispgrädde (jag använde oatly mat),1 dl vitt vin eller 2 dl sake och en liten näve färsk timjan. Låt koka upp och mixa sedan till en slät soppa. Smaka av med salt och vitpeppar.




Hur kan man vara förkyld efter en soppa med ingefära, äpple, chili och vitlök?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar