12 juni 2012

Kompromisser

I söndags sa min kropp och vädret att det var en perfekt bak-och mysdag. Samvetet sa att det var dags att ta på sig hårdhandskarna och gå ut och flytta sten i regnet.
Men jag är inte den som är den, man kan väl kompromissa!
Jag gick upp när jag vaknade kl 8 och började med mitt bak. Blåbärsbröd med valnötter, mandelpotatisbröd med rosmarin.




Invigde både jäskorgar och baksten och 5 timmar senare hade jag 6 vackra bröd. Blev provsmakning för Peter genom fönstret. Han kompromissade inte utan körde all in på stenflyttandet.




Måste erkänna att det är något djupt tillfredsställande i att servera sin hårt arbetande älskling en bit rykande varmt blåbärsbröd med smör genom fönstret. Jag hade visserligen varken förkläde eller mjöl i håret, men jag slår vad om att det blivit en bra bild!
Sen var det dags för stenflyttning även för min del. Spett, slägga, alla våra gemensamma krafter, järnhäst och släpvagn så hade vi snart flyttat 2 stora lass sten från tomten. Dags för mysdelen!
Dags för Big Bang theory under filten och tillagning av vad Nigella skulle kalla comfort food. Jamie Olivers potatis och sparrispaj. Filodeg, potatismos med grädde, ägg, muskotnöt och massor med cheddarost och västerbottenost. I en form och täck med grön sparris. Penslas med smör och in i ugnen.
Äts med fördel ur en skål under en filt, med paus för pussar.




Annars är det dags att börja hålla utkik efter bra recept med chili, har 3 snart färdiga frukter och många fler på gång.
Nu blir det frukost med Linda på Brunos. Tänka sig att man jan komma för tidigt till en frukost kl 7!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar