16 juni 2012

En skatt

Jag står på högsta punkten i vår trädgård, på berget snett bakom huset. Det duggregnar lätt och jag försöker få in vidden av den skatt som vi har fått förfogande över i mitt medvetande.
Nyponrosorna blommar i alla tänkbara nyanser från mörkaste rosa till vitaste vitt och knopparna på de andra rosorna utlovar en prakt som jag inte kan föreställa mig.
Överallt, till och med inne i skogen står stora fång med gula dagliljor.

Regnet tilltar och jag flyttar mig In i uterummet, det används visserligen som förråd för tillfället men jag slår min ner på två ekstöttor mitt bland dröneringsrör, platonmattor, slangvindor, gammal köksinredning och gamla knappt tjänliga trädgårdsmöbler.
Regnet smattrar mot taket och när jag blundar kan jag se för mig hur väggarna får ny färg, hur rummet möbleras för trivsel, mys, läsning och lycka.

Jag visste det inte innan, hur skulle jag ha kunnat ana, men det här är min dröm.

Det fina regnet har övergått i en brutal åskskur, tvätten kommer att få torka inne inatt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar