27 oktober 2014

Blött & grått

Min bönställning välte inatt, landade på växthuset. Bönställningen gick sönder men växthuset höll. Regn & rusk, hösten är här på riktigt. Mina bollkryss på trappan har vissnat och gräsmattan är täckt av löv, grannarna har kommit närmre när träden avlövas.




Vissa dagar får Hugo för sig att han vill äta själv, då krävs det klädbyte både på honom & mig...och hårtvätt på oss båda. Men vi har roligt!

Se senaste dagarna har bjudit på olika sorters matlagning. Gjorde Borsjtj på rotfrukterna som låg & mjuknade i kylen i torsdags. Fredag kväll gav jag mig på att göra egen Fish'n chips, det var svårt att få upp temperaturen på oljan men det smakade riktigt gott. Lördag kväll bjöd vi hem Emil på Gås-tacos. Om man gör tacos på gås så slipper man känna hur det rinner fett längs handleden in i tröjärmen, smaken blir som vanligt.
Igår kväll hittade vi ett halvt paket korvbröd i frysen så det blev korv med bröd och vi gjorde slut på 3 olika kalla såser som blivit kvar efter sommarens grillningar.

Min surdeg hade troligtvis fått träffa en diskmedelsrest och ville inte uppföra sig alls, den åkte i slasken och jag rörde ihop en ny, nu står ett bröd & jäser i kylen. När brödet gräddats så blir det nog en soppvecka sen. I frysen finns grön ärtsoppa, fransk bondsoppa med rökt gås, borsjtj, potatis & purjosoppa och pustasoppa.

Sopp & hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar