4 oktober 2014

Pärontarte tatin och mjuka potatisar

Dom hade extrapris på purjolök på Ica och jag drog mig till minnes en påse med ledsna potatisar i ett hörn i köket. Potatisarna hade passerat både bäst före & bra efter men en klassisk potatis & purjosoppa dög dom allt till.






Förutom purjolöken inhandlades denna veckan 2 dunkar åsens gammaldags mjölk & ett paket Bregott havssalt. Och en liten påse chips, det behövs ibland när det varit en tuff dag.

Igårkväll upptäckte jag dessutom att päronen som inhandlades till förra helgen nu blivit väldigt mogna, så ostkakan som var tilltänkt efterrätt fick stå kvar i kylen medan jag testade Bufféreceptet på Pärontarte Tatin.






Jag hoppade över finliret, att ta päronen ur pannan för att lägga dem i fint mönster och att smälta mintchokladen i vattenbad verkade onödigt. Det smakade hur som helst ljuvligt. Jag & Peter var efter 2 stora bitar var överens om att sura äpplen passat bättre än söta päron, och att någon sorts sprit hade gjort gott i socker/smör-såsen.

Upptäckte att vårt 1kg paket med osaltat smör närmade sig bäst före med stormsteg och hittade ett smörtätt recept i Den franske bagarens kokbok. Croissant! 350g smör i en sats. Han rekommenderade att man gjorde med jäst första gången, men jästen är slut, surdegen finns kvar, så nu ligger degen och myser i kylen sedan igår kväll. Utbakning om en timme, sen jäsa i avstängd ugn tills imorgon bitti. Sen får vi se om vi lyckats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar