7 oktober 2014

6 månader

I söndags blev Hugo 6 månader! Vi firade med att presentera honom för ett av familjens stora nöjen & tillgångar...rådjurskött! Rådjursfärs, sötpotatis & majs. Hugo älskade det!



Helgen bjöd oss vuxna på hämtpizza och middag hos svärföräldrarna men igår grävde jag djupt i frysen och tillagade en hel kyckling. Fyllde med äpplen och lök som fanns i frysen, tog sirap istället för honung i, kletade på massor med grillolja som fanns i kylen och fyllde upp formen med mer äpplen & morötter. Blev inte fantastisk, men helt klart ätbart.

Nu går en butternutpumpa i ugnen för att mixas till barnmat. Extrapris på palsternacka blir ytterligare några portionsbitar till frysen. Skulle köpa ett par potatisar att göra barnmat på, men de ekologiska potatisarna fanns bara i 2kg så där får Hugo dela med sig lite.

Det syns faktiskt redan i frysen att vi anstränger oss, och i skafferiet finns det nu en eller 2 luckor. Med en knapp vecka till älgjakten så lär väl frysen fyllas på igen, men den sortens påfyllning är vi bara glada för. Svärmor har levererat en burk med fina kantareller som också hamnade i frysen.

I lördags plockade jag 2 påsar äpplen i gammelfarfars trädgård. Hälften är vinteräpplen och klarar sig ett tag men den andra påsen försöker jag ta hand om så fort som möjligt. Det står en gryta med äppeldricka och drar sig på verandan och dagens morgongröt förgylldes med rårivet äpple.

Funderar på om jag ska ge mig på att torka äppelskivor eller om det ger mer jobb än glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar