15 oktober 2014

Kåldrumlar & barndop

Jag & Hugo gjorde en Skåneturné, vår första på egen hand. Jag tycker att vi klarade oss riktigt bra. Jag insåg redan torsdag kväll då bilen packades att en V50 är ganska liten. Barnvagn, resesäng, en Ikea-antilop-stol och bilstol så blir det fullt!

Vi började hos farmor & farfar, mys på vardagsrumsgolvet, lunch, promenad och en tur i förråden för att se om vi fattas något.

Sen åkte vi vidare till Smörhålan, aptitretare i växthuset medan skymningen sänkte sig och sen middag. När tröttheten slog till landade vi i de stora gula sofforna och samtalade om stort & smått.

Lördagens stora begivenhet var Zacharias barndop i Sireköpinge kyrka. 2 månader gammal sov han sig igenom hela ceremonin.







Sedan bjöds det på kalops & tårta i nya bostaden, huset fullt med folk.
Zacharias fick en gosegris av sin gudmor, Adrian & Hugo provlekte den.







Söndag förmiddag gjorde vi ett stopp hos mormor & morfar, drack saft och bara njöt av sällskapet en stund, sen vidare mot Carro i Helsingborg.

Sen tog helgen slut, vi körde hemåt med ljudbok i bilstereon.
I bilen fanns nu även en antik virknål från mormors farmor, en påse mattrasor, en 60-talspotta, en tavla, lite gamla fina lakan, mat från frysen i lägenheten...och Hugos första förkylning.

Maten då?
I helgen blev vi ju bjudna på en massa godsaker men sen var det på det igen.

Måndag:
Gröt (havregryn, linfrö, pumpafrön, brödsirap & mjölk)
...minns faktiskt inte om jag år någon lunch...
Köttfärssås jag hittade i frysen i Göteborg, nudlar & egna tomater
Äppelkaka med vaniljsås

Tisdag:
Gröt (dinkelgryn, pumpafrön, psylliumfrön, äppelsirap & mjölk)
Resterna från gårdagens middag och en näve marchmallows som gömde sig under soffbordet.
Laxgratäng som hittades i frysen i Göteborg.
Syltgrottor...många syltgrottor!

Onsdag:
Smoothie (grönkål, äpple, banan, linfrö, gyllenmust & 3 istärningar med resterna från när jag gjorde svartvinbärssaft...den blev brun) ägg, te och älgkex med ost
Resterna av gårdagens laxgratäng

Hugo är förkyld och jag är förkyld, pappan är tillbaka på jobbet efter 2 dagars älgjakt, vi borde fixat något snabbt & lätt, men när inspirationen överfaller är det bara att sätta igång. Jag mutade den trötta bebisen med majskrokar & ställde mig & gjorde kåldolmar för första gången i mitt liv.






Nu väntar kåldolmarna (läste att någons barn kallade det kåldrumlar, tyckte det lät fint) i brunsås bredvid en form ugnsrostade grönsaker. Barnet sover & pappan sitter på tåget hem.
Om en timme eller så blir det husmanskost, hemgjord äppeldricka, tända ljus & Downton Abbey, det passar bra.


1 kommentar:

  1. H ser väldigt glad och nöjd ut med att få vara med och leka!

    SvaraRadera