19 oktober 2014

Älghjärta i tusen bitar

Idag har det styckats älg. En liten älgtjur blev skjuten tidigare i veckan, grovstyckningen sköttes på annan plats men jag & Hugo anslöt för malning och putsning. Dessutom fick vi med oss filéerna från 2 gäss som svärfar sköt förra helgen.
Av älgen blev det färs, någon liten stek & kött till skavgryta. Det är ju många att dela på det så det blir inte så mycket var. Det verkar inte vara någon annan som är intresserad av hjärtat så det brukar hamna hos oss.
I förrgår kväll skars hjärtat i riktigt tunna skivor, lades i saltlag med svartpeppar, spiskummin och kanel, igår kväll lades det på galler i ugnen på lägsta värme med fläkten på tills det var torrt, fantastiskt gott!
Troligtvis får en av gåsfileerna samma behandling senare ikväll.



I övrigt har jag gett mig på att virka en trasmatta till Hugos rum.

Det är hårt arbete för ovana fingrar, speciellt då tjockleken på trasorna varierar, men det är roligt! Och det bygger på fort!
Peter kommenterade med glimten i ögat att "en riktigt tålmodig hemmafru hade knypplat".

Fredagsmiddag här hemma blev ugnspannkaka med bacon & rårörda lingon. Och till lunch åt jag kåldolmar.



Till frukost igår blev det amerikanska pannkakor & hembakt bröd (smörgåsrån med smör till Hugo)
Eftersom frukosten intogs strax efter lunch så gick vi direkt på middagen sen. Stekt stark korv, stuvad grönkål och stekt ägg. Till kvällsfikat blev det överbliven glass från sommarens dop/30-årskalas.

Under gårdagen bakades en sats havrerussinkakor då jag upptäckte att mitt nyinköpta 1kg smörpaket redan passerat bäst före. Gjorde även en omgång rådjursfärs med sås till Hugo.
Satte en dubbel sats äppeldricka och insåg att vi i denna eller nästa vecka får göra första riktigt "brottet" mot planen. Sockret håller på att ta slut. När vi då ändå är där får vi köpa ett par paket jäst också, min surdeg uppför sig konstigt och brödet håller på att ta slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar