22 december 2012

Jullov

All mat för helgen och närmaste veckan är instuvad i kyl, frys, på verandan och på vinden. Vi behöver inte beblanda oss med okända stressade människor på över en vecka. Det ligger äpplen och clementiner i skålen till den nyinköpta 50-tals köksvågen. Jag har sett till att fåglarna har gott om mat.


En lång amaryllis har skurits av och hängts upp i köksfönstret för att undkomma vält-döden. Det ligger 5 cm ny snö i trädgården. Och jag inser att vi ligger 2 veckor efter vad gäller adventsljusstaken.

När jag tittar på kylskåpet slår det mig att vi eventuellt börjar bli vuxna, eller iallafall har vuxna vänner, där sitter tackkort från 3 brudpar och bredvid dom, julkort från 3 små pojkar, Elliot, Adrian och Efraim, som alla om 2 dagar firar sin första jul.

Jag har lagt in några nya pinnar i kaminen, satt på soundtracket från Amelie från Montmartre. Blandat ett stort glas varm svartvinbärssaft och lagt mig under filten i soffan med min nyaste kokbok - Om jag var din hemmafru. Framför oss ligger 2 veckors underbart lugn.

Nej, vad säger ni? Vi tar oss en eftermiddagslur va? 5 minuter på den lille visaren.

1 kommentar: