26 november 2012

Sista hösthelgen

Jag tror att detta var sista hösthelgen, nästa helg är det vinter.
Trappan ner till krypgrunden är färdig, och den blev så bra! Jag är gräsligt stolt över min byggare. Jag samlade ihop lite löv och täckte rabatterna med alla nya lökar och lade ett lager över jordgubbsplantorna. Tänkte ta bort det som återstår av grönkålen, en rad med gröna pinnar, men Peter hade sett ett rådjur stå och smaska på dom i lördags morse, så jag låter dom stå. Det är ändå för blött för att gräva i trädgårdslandet nu.

Mössen i verkstan och krypgrunden överlistar oss, betet försvinner och fällan slår igen men ingen fastnar, bättre lycka nästa gång.
I lördags medan Peter åkte på gåsjakt åkte jag till Erikshjälpen i Vänersborg. För första gången var jag där strax efter att dom öppnat och fick se vilka grejer det är jag missar när jag dyker upp flera timmar efter öppning. Resten av Vänersborg verkar också ha fattat, galet mycket folk!
Men jag fick med mig lite gardiner, ett par glasflaskor till glöggen som snart ska tappas upp, en stor rostfri kanna, en tavla på en råbock...bara helt nödvändiga saker! Jag lät bli att köpa en fåtölj.
Väl hemma flyttade jag runt och bytte gardiner. Köper man gardiner på secondhand så är det kanske inte just ordet Enhet man sätter högst, Peter undrade om man verkligen kunde ha olika gardiner i fönster i samma rum...tja, tröttnar vi får vi ta ner dom.




Jag är iallafall grymt nöjd med att ännu en gång ha fått sätta upp mina snögardiner i köket. Vitt fluff och stjärnor, enligt mig det bästa med vintern.
För första gången i mitt liv har jag köpt amaryllislökar, varit ute i så god tid att jag hunnit driva upp dom själv. Och en av de 3 är jag alldeles extra stolt över.




3 stora knoppar och inte ett enda blad!
Efter att ha ätit grillade marchmallows mellan pepparkakor med Peter och Patrik så lärde jag mig igår hur man skär ut bröstfilen ur en and.




När vi körde förbi Uddevalla var marken vit av snö.
Vi hamnade bakom plogbilen på 44:an och klart.se säger att vintern börjar på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar