21 juli 2012

Sommarens favorit

Igårkväll bakade jag vad som kommer att bli sommarens favoritkaka. Blueberry lemon bar.
Hittade receptet på Lick the bowl good


Bilden i receptet...



Mina kakor som de såg ut när jag skurit upp dem

Jag tror att kakorna på den översta bilden är bakade med blåbär av plast, för det går inte att baka/skära en kaka full med blåbär utan att dom färgar av sig!

Så receptet, måtten blir lite skumma eftersom jag översatt dem från helt ologiska amerikanska måttenheter.

Blueberry lemon bar
Botten:
3,6 dl smulade digestive (jag tror att det kan bli ännu bättre med Hobnobs ett lite grövre kex som fanns när jag var liten...som antagligen inte ens heter så? Jag lärde mig namnen på dem innan
jag lärt mig läsa så bra.)
6 msk smält smör
0,6 dl socker
Rivet skal från en citron

Fyllning:
2 stora äggulor (jag tog 3 små)
397g sötad kondenserad mjölk (jag vet att det ser ut som en konstig mängd, men det är faktiskt vad en burk innehåller även i Sverige.
1,2 dl färskpressad citronsaft (jag tog två citroner, det blev ganska rätt)
1 tsk rivet citronskal (vem mäter citronskal i tsk? Jag tog skalet från citron nummer 2.
2,4 dl blåbär

Om man är som jag så blir första steget att ta på sig regnbyxor och gummistövlar och gå ut i skogen för att plocka blåbären. Då kan ett tips vara att ta ett kärl som är ganska nära den mängden man är ute efter, tar man ett rakt litersmått så tar det nästan en evighet att fylla botten!
Sen, värm ugnen till 175 grader och smörj en form ca 20x20cm.
Blanda alla ingredienserna till botten och tryck ut i formen. Grädda 10 min och låt svalna.
Blanda äggula, kondenserad mjölk, citronskal, citronsaft och rör till sist ner 3/4 av bären.
Häll i formen och strö över de sista blåbären. Baka i 15 min eller precis tills fyllningen stelnat. (för en gångs skull verkar tiden här stämma, min kaka var alldeles lagom efter 15 min)
Låt svalna och sätt sen i kylskåp. Skär rutor och servera.

Peters mamma fyller år idag och bryggan som Peters kusiner och farbror byggt i veckan ska sjösättas, två bra anledningar att bjuda på kaka!
Men först en löptur.

1 kommentar:

  1. Min lilla skrutta! Att börja kakbaket med stövlar & regnbyxor, det gillar jag! Ha en ljuvlig shabbat och hälsa Inger & gänget!

    SvaraRadera