16 april 2012

Fredagsbakning och lördagsskytte

Jag älskar att baka och mest av allt att baka bröd. Om någon skulle fråga mig vilket som är mitt favoritbröd så får jag problem. Det beror ju helt på vilken framförhållning jag har. Mandelpotatisbrödet med rosmarin är en favorit, men kräver en dags förberedelse, citronbrödet likaså. Andra favoritbröd tar en vecka. Men om jag bara har 2 timmar då är det detta bröd med kikärtor som gäller. http://www.ica.se/Recept/baka-brod-med-baljvaxter-400238/
Extra bra är det att det inte innehåller några färska ingredienser. Ett perfekt spontanbak!



Denna gången var jag dock lite dåligt förberedd, grunden fick bli vetemjöl, havregryn och ...



...Psylliumfrön.
Som vanligt när jag bakar så byttes den ljusa sirapen ut mot mörk. Rapsoljan fick bli olivolja.
Men gott blev det.



Och tillsammans med några tjocka skivor ost, en perfekt frukost i bilen på väg till lördagens skyttetävling, årets första.
Kuljaktstig i Dalslånged.
Peter försvarade familjens heder och sköt 140/144, patrik låg strax efter och jag gjorde så gott jag kunde, 108/144 och slog patrik på sista stationen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar