19 april 2012

Barnarme

Nu är dom på plats, barnarmen. Dom bildar ett staket vid utgången från Coop med sina väskor hängande på magen.
En fot utanför dörren och dom anfaller!
"Vill du köpa majblommor?"
"Vill du köpa majblommor?"
"Vill du köpa majblommor?"
"Vill du köpa majblommor?"

Ett "Nej tack" framkallar ledsna ögon och utskjutande underläppar.
En pojke igår gav mig till och med ett tystlåtet, ledsamt "buuu".

Om man istället försöker med "jag har redan köpt"
Så tittar dom på en med huvudet på sned och höjda ögonbryn,
-tror du vi går på den lätta?!

Om jag skulle vilja köpa en majblomma så skulle jag dessutom bli tvungen att välja en av dessa miljoner barn och skulle sen ändå få samma reaktion från alla de andra.

Så jag har tagit mig förbi innersta ringen och ställs genast för nästa utmaning, cortegeprogram! Större barn i vita rockar.
Istället för att pengarna går till fattiga barn så ska dom finansiera 10 dagars öldrickande för fattiga studenter. De besvikna minerna är desamma.

Ytterst står faktumförsäljarna och vaktar på de stackare som mot förmodan tagit sig igenom och fortfarande har kontanter i fickan.

Jag skulle kunna köpa 100 majblommor, 20 cortegeprogram och gubbens hela lager med faktum och fortfarande skulle min väg från affären kantas av utskjutna underläppar.

11 dagar kvar av detta påtvingade dåliga samvete.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar