7 december 2011

När nätterna blir långa och kölden sätter in...

På bordet i köket står två chokladkalendrar, en med Disneyprinsessor och en med Cars. Lucka 6 och 7 är oöppnade. Det är tråkigt att öppna kalender ensam och medan jag ser Göteborg bli lite vintrigare för varje dag så är P i Köln.
Jag dagdrömmer lite om förra hösten när vi var där tillsammans. Om julmarknad, om all you can eat-sushi, om Lindts chokladmuseum och om att hålla handen längst upp i Kölndomen. Denna hösten fanns det inte tid att åka dit tillsammans men kanske nästa år.

Denna hösten är det annat som känns viktigt.
I lördags förmiddag invigdes köket vad gäller bakning, saffranssockerbullar, grovs solrosbröd och ljusa schweiziska smörgåsbullar, helt klart godkänt. Kom dock på lagom tills allt vad färdig att jag helt glömt bort att använda bakstenen som jag köpte på Olof Viktors Café i somras, men det får bli nästa gång.
Nu är förresten besiktningen av bakugnen bokad, den 28:e får vi veta om vi får lov att elda i den eller inte.
För tillfället är väl kanske inte krypgrunden i skick så at man vill baka där, men drömmarna finns och gott hopp om att det ska bli ett omtyckt kryp in.

Lördagens bak och pyssel

Jag har tre härliga kvällar bakom mig, after work med chalmersfolk, sushi och soffhäng med Mr Redstreamer och mer soffhäng med Rode. Efter tips från en vän tittade jag igår igenom de 6 första avsnitten av julkalendern, har precis sett avsnitt nummer 7 och är nyfiken på hur Kurre ska bli en hederlig karl och om hur Gerda (som måste vara syster med Lina i Katthult) ska bli Charlies mamma på riktigt.
Utsikt från vårt berg söndag eftermiddag

I söndags eftermiddag när P och hans pappa gjorde ett försök att hitta dräneringen under huset så utforskade jag vår trädgård, det kommer att dröja länge innan jag sluter överraskas och glädjas av saker jag hittar som jag inte visste att vi hade. 
Saker som jag hittat på mina två senaste utforsknings expiditioner:
  • en fin låda som passade utmärkt att ställa tidningar i
  • varmkompost och kallkompost (inte riktigt sant, vi visste ATT dom fanns men det var inte förrän nu vi hittade VAR)
  • 4 grodor som bodde undet huset
  • ett bättre begagnat fågelbord i vedboden
  • en röd gummistövel med hål i ena tån och en blå emaljerad gryta med rostig botten (vet ännu inte riktigt vad jag ska ha dessa till, men är man sakletare så ä man)

  
Den fina lådan som man kan ha tidingar i

Till slut,
"All around you people will be tiptoeing through life just to arrive at death safely.
But dear children, do not tiptoe.
Run, hop, skip or dance, just don't tiptoe."
(Vet inte vem som sagt det eller var jag hittat det, men det låter som en smart person)

För att orka hoppa måste man sova, godnatt.


1 kommentar:

  1. hmm... den där heltäckningsmattan är nästan värd att spara....

    SvaraRadera