8 november 2011

Dag 2 och 3 i trädgården och sen tillbaka

Det känns som att vi lever två parallella liv. Civilingenjörerna Emma och Peter som bor i en 2:a i Göteborg. Jobbar, fikar med vänner, går till gymmet...fram till fredag eftermiddag när vi packar in oss i bilen och blir Emma och Peter som bor i ett hus på landet. Gräver i trädgården, renoverar hus, bjuder hem vänner på middag, hämtar in ved till kaminen.
När vi kom til huset i fredags så kändes det som att komma hem. Peter satte hasp på badrumsdörren, fixade varmvattenberedaren och tände i brasan. Jag gjorde kycklingpaj, saffransglass, chokladglass och hallonsorbet och när vi gick och la oss så var köket mitt kök.

I lördags fräste Peter klart trädgårdslandet, Patrik blåste bort löven med lövblåsen han gav till Peter för ett år sen. En väldigt bra födelsedagspresent! Sen satte vi igång att gräva under huset. Till vår glädje var det inte alls så mycket jord som vi befarat och med hjälp av våra fina vänner så är nu halva krypgrunden grävd.

Lördag kväll blev det födelsedagskalas i Tromberg. Köket fullt av vänner, precis som det ska vara. Och min glass gjorde succé!

Efter en intersiv helg kröp vi i söndag em upp i soffan och tittade på Skönheten & Odjuret medan Leo hjälpte till att packa upp lådan med DVD-filmer.
Sen tillbaka till Göteborg, få bort jorden under naglerna, av med gumistövlarna, ställa om huvudet. Av med arbetsbyxorna på med strumpbyxor.
Gick på Functional moves på Sportlife igen igår, träningsvärken är inte ens i närheten av hur det var för en vecka sen och vardagslivet är igång. Peter är iväg och jag bjöd in Redstreamer på fika. En mysig stund med rostat bröd och te. En angenäm kväll.

I Göteborg är det nästan vinter, vinden biter i kinderna och fingrarna blir stela men i Tromberg dröjer sig sommaren kvar med blommor i trädgårdens alla hörn. Lördag 5 november hittade jag dessa på en promenad runt huset.
Lupin?

En röd ros vid söderväggen på uterummet

En blåklint uppe i berget

En rosa ros utanför vedboden
 
Något litet vitt framför dörren till verkstaden

Brevid trappan något lila

 Hortensia brevid gången upp till huset

 Mer lila

Något gult brevid trappan, ser nästan ut som en arontorpsros...

Man blir glad av att hitta en ros i trädgården när man nästan kan vänta sig snö vilken dag som helst.
Det är fullt på knoppar på buskarna så jag hoppas på fler fina helger innn vintern fångar in oss. Tänk om man skulle kunna plocka in rosor på 1:a advent. Jag vet att jag en gång uttryckte min förfäran över att bli utskickad i trädgården på julafton för att plocka persilja, det pasar sig bara inte! Men en ros vore fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar